image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7
logo

Orahovac - Perast - Kratka reportaža...

Dugo sam izbjegavao primorske ture - kada odem u planinu, sve što hoću da vidim sa nje su drugi vrhovi, nebo, jako Sunce koje me uspava, eventualno neko drvo, da osjetim da smo sami, da ne vidim ni grad, ni automobile, ni ništa što me podsjeća na to što danas zovu civilizacijom. Želim da bez signala iznesem sebi sve što je stajalo u podsvijesti prethodnih dana, i onda stvari posložim na svoje mjesto, uvijek iznova shvatajući da mi većina tih stvari iz podsvijesti, ili nadsvijesti, nije ni trebala, da je za srećan život potrebno mnogo malo misli i informacija...

Maj je definitivno bio u znaku planine, skoro svaki dan sam proveo u prirodi, pokazujući ljudima sa strane ljepote ovog parčeta zemlje na kom živim i kuda se krećem, a dio plana je bio obilazak primorskih planina... Prije samo jedan dan smo bili na Durmitoru, divili se čovjeku koji na konju kilometrima vuče naramak drva iz šume kako bi se ugrijao u surovoj durmitorskoj klimi, a nakon par sati vožnje pijemo kafu u Kotoru i gledamo ljude kako opušteno šetaju starim gradom. Gostima postaje jasna gorčina naših gorštaka, kontrast između juga gdje se za doručak jedu školjke i u kafiću uživa u pogledu na prolaznice, i sjevera gdje svaki dan morate da se izborite za sljedeći...

Primorje je postalo sinonim za dobar provod, izbetonirane plaže sa mješalicama koje služe piće i ogromnim gužvama u saobraćaju, ali u svemu tome postoji jedan kutak, koji skriva tajne o Svetovidu, Perunu, i našoj mitologiji koju ne možemo naći u školama. Taj kutak je Bokokotorski zaliv, a u njemu tura koju ću vam sada opisati...

Na deset minuta vožnje od Kotora nalazi se mjesto Orahovac, u podnožju Svetog Ilije, ili drevnog Peruna, moćnog slovenskog boga koji je upravljao munjama i gromovima, i bio dio trojstva sa Svarogom i Svetovidom. U mjestu se nalazi veoma zanimljiva crkva koja je izgrađena na stijeni, u okviru koje se nalazi groblje moreplovaca, od kojih su neki bili veoma poznati u svijetu i ostavili trag u brodogradnji. Kod crkve ostavljamo auto, i kamenitom markiranom stazom idemo uzbrdo.

Na početku staze se nalazi izvor, tako da tu možete sipati vodu. Skretanje za crkvu je nemoguće promašiti, na magistrali postoji velika tabla sa nazivom staze, a iz sela postoji nekoliko alternativnih staza koje se spajaju na glavnu.

orahovac perast 10

Staza je jasno vidljiva i veoma je teško promašiti, svo vrijeme pratimo dalekovod i izlazimo do crkve Sv. Nikole, odakle se pruža prelijep pogled na dio zaliva koji okolne stijene skrivaju samo za nas. Savladali smo visinsku razliku od 584 metra i tu pravimo kraću pauzu.

Kapa ili šešir su obavezni jer usput nema hlada, a na putu do crkve smo vidjeli i dvije šarke, pa oprezno kada sijedate na kamenje.

orahovac perast 1

orahovac perast 3

Kod crkve je i tabla sa smjernicama, jer je ova staza dio primorske transverzale Orjen - Lovćen - Rumija. Naša ruta vodi do tvrđave Sv. Andrija.
Od ovog mjesta idemo izohipsom, gotovo bez uspona, a teren iz krševitog prelazi u livade i šumu, usput srijećemo lovce i mještane koji čuvaju stoku.

orahovac perast 2

Vrijeme je idealno za početak maja, s tim što će uskoro biti previše vruće za moj ukus kada je primorje u pitanju. Ove ture preporučujem u rano proljeće i kasnu jesen. Idemo austrougarskim putem, blago uzbrdo uz Vranovo brdo. Kako se penjemo, tako je i pogled na zaliv sve bolji. Od crkve Sv. Nikole, do tvrđave imamo još nekih 160 metara visinske razlike, računamo da će nam trebati oko sat i po laganog hoda. Trebalo nam je malo više.

orahovac perast 4

Lovćen je i dalje pod snijegom koji je pao prije nekoliko dana. Ova zima je bila prilično blaga, sa ljetom koje je počelo početkom aprila, da bi krajem mjeseca stigao hladni talas koji je planinama donio novi, kratkotrajni snijeg.

orahovac perast 5

orahovac perast 6

Nakon nešto manje od dva sata stižemo do tvrđave. Ovo je jedno od mjesta sa najljepšim pogledom na zaliv. Tražimo hlad i pravimo dužu pauzu, posmatrajući staze na okolnim planinama koje nas čekaju narednih dana.

orahovac perast 7

Planina koja odvaja kotorski od tivatskog zaliva je Vrmac, uređeno izletište bogato šetačkim i biciklističkm stazama a ujedno i čuvar istorije - od vremena kada su ljudi slikali u pećinama, preko starih slovenskih svetih mjesta koja su zamijenile crkve starije od otkrića moderne Amerike, pa do austrougarske i ovih dana kada sve pokušavamo da izbetoniramo. Šumske staze Vrmca preporučujem ljubiteljima biciklizma.

Kada pominjem stara vremena, nije u redu da ne pomenem Lipce, mjesto udaljeno pola sata vožnje od Perasta u kome se nalazi pećina sa crtežima koji se mogu naći širom svijeta:

Na Vrmcu je i crkva Sv. Vida, mještani kažu da je iz osmog vijeka. Ona je čuvar sjećanja na našeg Svetovida.

orahovac perast 8

Sve je tu - Perun, Svetovid, crtež svastike i jelena - onome ko vidi - dovoljno.

Sa tvrđave se pruža fenomenalan pogled na zaliv, Vrmac, Lovćen, Orjen...

Još nekoliko dana će zaliv biti miran, sredinom maja će biti pretvoren u prihvatilište brojnih kruzera koji stižu sa svih strana svijeta.

orahovac perast 9

Od tvrđave nastavljamo markiranom stazom (putem) nizbrdo, imamo oko dva sata hoda serpentinama koje vode do magistralnog puta iznad Perasta, i sa turom završavamo oko 16h.

Kako do kraja dana ima još dosta, mi nastavljamo na Vrmac, a ja vas iz borove šume pozdravljam do neke nove reportaže...