image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7
logo

Treskavac

"Nismo mogli da izaberemo gori dan", reče Vlado...
"Ne, ali nije ni ovo danas toliko loše...", zaključih i uzeh da skidam dereze jer ima još dosta do auta...

Sedam sati ranije...

U 7:10 h polazimo iz Podgorice ka kučkim planinama, sa namjerom da se popnemo na Treskavac, vrh sa nadmorskom visinom od 2024m.
Vrijeme dobro uz blag vjetar, ali odmah po dolasku na Zlaticu vidimo da na planinama baš i nije najljepše stanje... Gusti oblaci su se nadvili nad masivom "Žijevo/Žijovo" a mi se ka njima sada vozimo sa manjim ambicijama...

Prolazimo Medun, Dučiće, Kržanju... Snijeg je sa ove strane očišćen sve do sela Stravče i dalje se ne može autom. Razmišljamo koliko nam treba do Treskavca, da li da možda ipak idemo na vrh Žijevo ili na Hum orahovski sa Kučkih korita...
Svi vrhovi masiva su pod oblacima, pa se ne nadamo da će nam poći za rukom da izađemo na onaj zacrtani. Ipak se odlučujemo da pokušamo, uz nadu da će nas vrijeme poslužiti, koliko toliko...

Odmah po izlasku iz auta konstatujemo veoma jak sjeverni vjetar, pripremamo se za polazak i u 8:20h krećemo. Snijeg je i u selu Stravče bio veoma tvrd, pa se na ovu turu nikako ne ide bez adekvatne zimske opreme koja podrazumijeva i cepin i dereze.

Ka katunu Kastrat uputili smo se postojećim putem koji je sada pod snijegom, uz dosta prečica. Kao što sam pomenuo, snijeg je u potpunosti tvrd pa ni malo ne propadamo, što pozitivno utiče na našu brzinu kretanja. Trudimo se da pratimo dalekovod kako ne bi promašili put, što je gotovo nemoguće zbog dobrog poznavanja ovih krajeva. Krećemo se uzbrdo i nakon 45 minuta hoda dolazimo u katun Kastrat koji se nalazi na 1.478 metara nadmorske visine. U katunu se preko ljeta nalazi više porodica, a zimi je u nekoj od starih koliba moguće naći sklonište u slučaju nevremena.

img 6457

Od Kastrata dalje nastavljamo istim putem koji dalje vodi za Bukumirsko jezero / Verušu, sve do skretanja za katun "Guzovalja" koji je naše polazište za današnji upson. Na skretanju postoji tabla a staza je markirana prošle godine, međudim markacije nisu vidljive zbog snijega. Katun se nalazi na nadmorskoj visini od 1.650 metara i do njega se stiže pješke za nekih 20 minuta ili boljim terenskim vozilom, kada nema snijega. Put vodi padinama Treskavca.

Nama je zbog dosta snijega trebalo nešto više, a na putu smo naišli na 3-4 lavine. Po dolasku u katun odmah smo pokušali da nađemo zavjetrinu kako bi napravili kraću pauzu za montiranje dereza. Zavjetrinu je nemoguće bilo naći zbog veoma jakog vjetra, na brzinu stavljamo dereze i započinjemo uspon.

Od katuna Guzovalja do vrha Treskavac, i dalje Bukumirskog jezera postoji markirana staza i tabla sa smjerovima, ali i na ovom dijelu markacije nisu vidljive zimi. Biramo malo drugačiju rutu i na vrh idemo direktno.
*Markirana staza započinje blago lijevo i dijagonalno se ide sa minimalnim usponom, do izlaska na prevoj na kome se nalazi privremeno jezero, odakle ostaje još nekih 20 minuta do vrha.

Niska temperatura i jak vjetar su učinile da snijeg bude više nego tvrd a kako se penjemo nailazimo na led. Polako napredujemo ka vrhu a vjetar sve više pojačava. Potkapa postaje obavezna, dobre rukavice i zaštita od vjetra u vidu dobre jakne.
Smatramo da smo napravili grešku što smo krenuli ovuda jer bi standardnom rutom izašli dosta brže, ali ipak nije tako...

Poslije više od sat ipo penjanja izlazimo na vrh u 13:30... Vjetar duva veoma jako, nemoguće je zadržavanje...

( Šila u oblacima )

Za dobar pogled sa vrha smo uskraćeni zbog velike oblačnosti koja je bila još veća kako smo krenuli da se spuštamo jugoistočnom stranom. Smjer kojim smo došli nam je bio previše strm za spuštanje, ali je u njemu bilo mnogo manje vjetra, pa i nije velika greška što smo tuda izašli na vrh.
Uskoro nisu pomagali dobra podkapa i jakna, čini mi se da vjetar prolazi kroz šavove...

Spuštamo se do prevoja sa kog se lijevo ide na Bukumirsko jezero a desno do katuna Guzovalja, stazom koju sam pomenuo prije.

Od prevoja se spuštamo veoma sporo, jer je snijeg skroz zaledio, a teren je dosta strm. Jak sjeverni vjetar nas prati od vrha, na trenutke bude užasno jak pa se pribijamo uz planinu i čekamo da prođe...

Odmjeravamo svaki korak i otpenjavamo ovaj dio jer je nemoguće hodati zbog velikog nagiba i leda.

Trebalo nam je skoro sat i po do katuna Guzovalja i tu vjetar konačno postaje slabiji.

Pravimo kratku pauzu, skidamo dereze i nastavljamo odmah dalje, jer je vjetar, iako slabiji, i dalje veoma jak.

Konačno počinje da se razvedrava, baš sad kad smo sišli sa vrha... Snijeg je od katuna dosta  mekši pa dosta propadamo...

Između katuna Guzovalja i puta pravimo kraću pauzu za jelo, prvu poslije doručka prije kretanja.

Nastavljamo dalje i izlazimo na put koji vodi za Kastrat i dalje za Stravče... Sunce polako zalazi a vjetar je i dalje jak...

Sumiramo utiske i uživamo u zalasku Sunca dok polako stižemo do auta...

Ukupno vrijeme današnje ture je 9 sati i 40 minuta.