image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7
logo

Kučke planine: Rikavačko jezero - Vila

Poslije pauze sa turama od tri vikenda, u jesen ulazimo sa malo zahtjevnijom turom.

Broj prijavljenih u petak ujutru bio je oko 24, da bi do subote ujutru dostigao 36. Nismo željeli nikoga da odbijemo pa angažujemo dva kombija za prevoz.

Okupljamo se u nedjelju u 7:00h na standardnoj lokaciji iza tehničkih fakulteta. Ekipu čine pretežno mlađi ljudi ali je bilo i onih starijih, a posebno mi je zadovoljstvo vidjeti ljude iz više planinarskih klubova koji su nam se danas priključili.

Neki malo kasne, pa ka Kučima polazimo u 7:20h. Vozimo se preko Meduna, Ubala, Kržanje, sve to padina Treskavca koji je ovog ljeta najgore prošao u požarima. Izgorjela šuma izgleda veoma tužno, a na putu nailazimo na više odrona. S obzirom na to da dolazi zima sa kišama i snijegom, pitanje je do kada će ovaj put biti prohodan. Možda je tako i bolje, od kada je asfaltiran put do Bukumirskog jezera, meta je mnogih nesavjesnih ljudi koji nisu ljubitelji prirode i koji se na najgori na?in trude da za sobom ostave što više smeća. Nego, to je neka druga tema.

putpg-sirokar

( Podgorica - Kuči - Širokar Ljakovića )

Prolazimo skretanje za Treskavac i nastavljamo dalje istim putem, ispod nas - sa lijeve strane se nalazi selo Brskut. Šuma oko sela je takođe skoro u cjelosti izgorela. Do Bukumira imamo još desetak minuta vožnje.

Ne skrećemo desno ka jezeru već nastavljamo pravo uzbrdo. Vozimo se do "prevoja" a zatim se spuštamo do raskrsnice na kojoj se lijevo skreće za Verušu a desno za Rikavačko jezero.
Silazimo sa asfaltiranog puta i nastavljamo dalje makadamom. Imamo oko deset minuta vožnje, put je prohodan i za obi?na vozila s tim što na nekoliko mjesta morate biti pažljivi.

kuckeplanine

( Položaj Rikavačkog jezera u odnosu na neke od vrhova Kučkih planina i Bukumirsko jezero ( gore ) )

Vrijeme je odlično i veoma toplo za ovo doba godine, bez oblačnosti. Usput se sklanjamo sa puta kako bi propustili brojna terenska vozila sa strancima koji na ovaj način obilaze naše planine.

Po dolasku na širokar Ljakovića (1.765mnm) osavljamo kombije i pripremamo se za polazak. I vozači odlučuju da nam se priključe.
Na širokaru smo bili oko 9:35h.

Staza vodi makadamskim putem koji je do jezera i katuna Rikavac prohodan isključivo za terenska vozila. Svo vrijeme se spuštamo laganim tempom.

vila

Dio staze vodi kroz šumu a drugi dio livadom preko koje pravimo prečice do jezera.

vila2

Od širokara do jezera smo pješačili oko pola sata.

lakovica-jezero

Rikavačko jezero je glečerskog porijekla, nosi naziv po katunu Rikavac i najveće je jezero Kučkih planina. Nalazi se na nadmorskoj visini od 1313 metra, dužine je 525m a širine 230m. Najveća dubina jezera iznosi 14m.

vilax

Na jezeru pravimo pauzu od petnaestak minuta. Neki ostaju da uživaju pored jezera, ostatak ide na vrh Vila kao što je planirano.

* Izvor kod jezera je presušio ali vodu možete sipati kod kuća iznad jezera.

Staza za Vilu počinje jugozapadno od jezera. Krećemo se preko livade i ovaj dio nije markiran. Najvažnije je pogoditi ulazak u šumu, odakle je staza u potpunosti markirana.
Ubrzo po polasku sa jezera počinje uspon. Zbog onih sa slabijom kondicijom krećemo se veoma sporo i pravimo više pauza.

Staza kroz šumu je odlično sređena i markirana pa se veoma teško izgubiti.

jezero-vrh

Po izlasku iz šume čeka nas mali uspon a zatim se krećemo skoro izohipsom, stazom sa veoma blagim usponom koja se kasnije odvaja za katun Studenica u kom pravimo kraću pauzu.

U katunu postoje dvije kolibe, kao i kameni ostaci 15 starih koliba i više torova. Danas niko ne živi u ovom katunu.

* Ukoliko ste ostali bez vode, možete je usuti na izvoru u katunu koji se nalazi u pravcu juga.

Od katuna nastavljamo u smjeru istoka, staza je i dalje markirana s tim što je odavde veći uspon.
Vrijeme i dalje sunčano i veoma toplo.

Izlazimo na prevoj između Vile i Štrungeze, a zatim nastavljamo sjeverno do vrha i penjemo se još desetak minuta do njega.

Ukupno vrijeme od širokara do vrha je 4 sata i 20 minuta. Ukoliko je manja grupa sa boljom spremnosti, vrijeme potrebno za izlazak je mnogo manje.

vilavrh

Vrh Vila se nalazi na nadmorskoj visini od 2093m, sa nje se pruža odličan pogled na Kučke planine i Albaniju. Ona je upravo granična tačka, a greben Vila - Štrungeza linija prostiranja granice između Crne Gore i Albanije.

Na vrhu pravimo dužu pauzu, a na njemu se nalazi kutija sa upisnom sveskom i pečatom.

Poslije duže pauze, počinjemo spuštanje sa vrha. Oni spremniji idu naprijed i dosta odmiču, ja ostajem na začelju sa onima koji su u slabijoj kondiciji.
Vraćamo se istom stazom do jezera gdje nas čekaju oni koji su dan proveli odmarajući kao i oni koji su sa nama krenuli do vrha ali nisu išli dalje od katuna.

Pravimo pauzu od oko pola sata za odmor a zatim svi zajedno nastavljamo ka širokaru i Podgorici.

Za kraj, evo nekoliko podataka o turi:

- pređena kilometraža ( ukupna ) : ~ 12.5km
- prosječna brzina kretanja :  ~ 3 km/h
- najniža tačka: 1313m ( jezero )
- najviša tačka: 2093 ( vrh Vila )
- ukupna popeta visina: ~ 1.150m

Zbog velike ukupne visinske razlike ova tura spada u fizički teže.

Ovako izgleda profil ture:

grafik

( širokar - Rikavačko jezero - Vila )

Nadam se da sam vam sa ovim izvještajem i informacijama u okviru njega pomogao ukoliko se odlučite da idete na Vilu, takođe se zahvaljujem onima čije sam fotografije iskoristio za izvještaj!

Pozdravljam vas do sljedeće planine,