image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7
logo

Bjelasica - Vranjak - Ogorela glava - Goleš - Biogradsko jezero

Ski centar Jezerine je početna tačka za veliki broj tura na Bjelasici. Nalazi se na južnoj strani planine, na nadmorskoj visini od 1450 metara.
Šumski put od centra vodi do katuna Vranjak, a ovdje će uskoro biti put sa dvije trake, jer je u toku izgradnja ski staze do vrha Troglava i luksuznog hotela ispod katuna Vranjak.

Idemo u pravcu sjevera i do katuna imamo oko 50 minuta laganog hoda. Pratimo put i pravimo nekoliko prečica kroz bukovu šumu koja pada pod snažnim mašinama... Stazu je nemoguće promašiti jer postoji dosta tabli sa smjernicama, možete ići do starog katuna, ili doma Bjelasica blizu kog je etno selo koje nudi smještaj i domaću hranu u ljetnjim mjesecima. Dom je jedan od najboljih u Crnoj Gori, a etno selo svake sezone posjeti veliki broj ljudi i tu možete naći smještaj, hranu i tuš od proljeća pa do kasne jeseni.

Dom se nalazi na 1750 metara, što znači da je visinska razlika od ski centra 300 metara. Kako napredujemo uzbrdo, otvara se pogled na Komove. Idemo makadamskim putem kojim možete obići gotovo cijelu planinu. On vodi do raskrsnice na kojoj se pravo nastavlja za izvor biogradske rijeke, Šiško jezero i dalje Biogradsko, a desno za Zekovu glavu. Na skretanju se odvajamo lijevo, i priključujemo na stazu koja vodi na vrh Ogorela glava, ili ispod njega do katuna Goleš.

DSC00841(Vrh Zekova glava, sa staze za Ogorelu glavu)

Skretanje je na 1800mnm, mjesto se zove Kordelj, a sa njegove sjeverna strane se nalazi katun Rupe ravanjske.
Preporučujem da do katuna Goleš, kada je vrijeme lijepo, idete grebenom preko Ogorele glave, jer je pogled mnogo ljepši, ali nećete pogriješiti ni ako idete jasno vidljivom stazom ispod vrha i grebena koji pruža predivan pogled na Komove, Maganik, Moračke planine i Sinjajevinu.

IMG 9251(Staza za Goleš ispod grebena)

Od Kordelja do Ogorele glave ima oko 40 minuta uspona. U početku treba pratiti stazu koja izbjegava uspon i zaobilazi prvi brijeg, a onda se pred sami vrh odvojiti desno i ići direktno na vrh. Staza ispod grebena vodi lijevo. Odavdje se uspon malo strmiji i travnat, ali kratko traje. Vrh je na 1988m, a od njega postoje markacije koje vode grebenom.

Od vrha idemo u pravcu zapada, svo vrijeme grebenom i uskoro nam se otvara pogled na Biogradsko jezero, Mojkovac i kanjon Tare u daljini.

Grebenom idemo do vrha Međedac, do kog nam je trebalo oko 40 minuta laganog hoda. S tog mjesta staza skreće lijevo u šumu, i spušta se u katun Goleš. Ide se kroz šumu i livade i silazi na makadamski put i tablu od koje se vidi katun. Sa lijeve strane se nalazi vrh Gornji Lumer (1760mnm).

Katun Goleš se nalazi u rupi između Donjeg i Gornjeg Lumera. Do katuna je moguće stići terenskim vozilom ili običnim ukoliko želite brzo da ga se riješite. U njemu boravi nekoliko porodica od proljeća pa do sredine oktobra, koje uzgajaju povrće i drže stoku, tako da sve što probate u katunu je domaće i najboljeg kvaliteta. Moja preporuka je domaćinstvo Ranka Bulatovića kod koga sam boravio više puta i uvijek se osjećao kao kod kuće. Postoji više bungalova u kojima možete prenoćiti, hrana je super, uvijek spremna topla voda za tuširanje nakon planinarenja i mir tokom noći.

Zalazak Sunca u katunu Goleš je nešto posebno...

Nakon duge pauze u katunu, nastavljamo ka Biogradskom jezeru. Vraćamo se stotinjak metara putem kojim smo došli i ulazimo u šumu u pravcu sjevera. Staza je jasno vidljiva i markirana. Imamo najkraći uspon i onda silazak do jezera u trajanju od dva sata, dužine 4 kilometra. Staza je veoma lijepa ali na nekim djelovima strma što može biti problem za grupu kada je kiša, jer bude dosta blata. Onima koji imaju problema sa koljenima preporučujem planinarske štapove zbog dužine silaska i strmog terena. Posljednja pauza za odmor je na jezeru gdje završavamo sa turom.

Tekst i fotografije: Radonja Srdanović
* Fotografije su sa nekoliko različitih tura, zato je na nekima snijeg